W trakcie roku szkolnego 2020/2021, autorzy programu we współpracy z Cyfrowym Dialogiem przygotowali serię aktywności online, w których wzięło udział blisko 4 900 uczestników – uczniów w wieku 7-15 lat, edukatorów oraz rodziców.
Podczas ostatnich miesięcy odbyło się aż 68 bezpłatnych webinarów, w tym 9 dla dzieci niesłyszących i niedosłyszących, zorganizowanych wspólnie z Fundacją Widzialni.
Trenerzy STEM Kindloteki przeprowadzili również warsztaty przygotowujące nauczycieli do prowadzenia zdalnych lekcji. Materiały edukacyjne STEM Kindloteki wyświetlono ponad 2,3 mln razy!
Na terenie całej Polski w wybranych szkołach, centrach kultury i bibliotekach Amazon zaaranżował 37 przestrzeni, aby móc przekazać wiedzę w kreatywny i przystępny sposób, m.in. poprzez czytanie, majsterkowanie, zdobywanie umiejętności programistyczno-robotycznych czy muzykowanie. Jednak z powodu pandemii w roku szkolnym 2020/2021 aktywności programu odbywały się głównie online.
STEM Kindloteka w wersji online
W trakcie minionego roku szkolnego trenerzy i edukatorzy projektu przygotowali aż 68 webinarówz udziałem ponad 4 600 dzieci i młodzieży oraz 300 dorosłych.
Najmłodsi mogli skorzystać z cyklicznych warsztatów, m.in.: „Bądź jak…”, podczas których poznali sylwetki wyjątkowych postaci lub „Środy z Pythonem”, gdzie uczyli się programowania. Z kolei w serii spotkań „(Nie)zwykły wynalazek” dzieci odkrywały moce (nie)zwykłych przedmiotów jak: klamerka, spinacz czy taśma klejąca budując z nich wystrzałowe maszyny. Trenerzy zaprosili także uczestników do świata „Cyfrowych przygód z emocjami”, by mogli poznać tajniki sztucznej inteligencji oraz sposoby radzenia sobie z emocjami i ich artystycznym wyrażaniem. Natomiast dorośli mogli wziąć udział w kursie cyberbezpieczeństwa czy dowiedzieć się, jak wykorzystać nowe technologie do zabawy muzyką. Zajęcia przygotowało i przeprowadziło 9 zaangażowanych edukatorów.
„Wszyscy jesteśmy już bardzo zmęczeni pandemią. Często słyszeliśmy: dość siedzenia przy komputerze, wróćmy do normalnej nauki. Nie dotyczyło to jednak warsztatów Amazon STEM Kindloteka. Dzięki zaangażowaniu i wrażliwości trenerów były to prawdziwe spotkania z młodymi ludźmi: pełne emocji, relacji i dające przestrzeń do budowania przyjaznej i twórczej atmosfery do wspólnej nauki. Słyszeliśmy to od dzieci na każdym kroku – kiedy witały nas z ciekawością oraz kiedy żegnały się na koniec zajęć, powtarzając, jak niecierpliwie będą czekać na kolejne spotkanie. I my też za każdym razem na nich czekamy” – mówi Iwona Brzózka-Złotnicka, Prezeska Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.
Amazon wspólnie z Cyfrowym Dialogiem zadbali również o merytoryczne przygotowanie 80 nauczycieli z wrocławskich szkół podstawowych do edukacji zdalnej. Podczas warsztatów edukatorzy poznali narzędzia umożliwiające naukę online oraz wiedzę merytoryczną i metodyczną o tym, jak efektywnie współpracować z uczniami i realizować tego typu lekcje.
Stacjonarne inicjatywy Amazon STEM Kindloteka
W ciągu ostatnich miesięcy trenerzy przeprowadzili 29 szkoleń stacjonarnych dla edukatorów ze STEM Kindlotek, w których wzięło udział ponad 170 osób. Podczas zajęć został omówiony program i funkcjonowanie przestrzeni oraz sposób korzystania z narzędzi, jakie Amazon udostępnia placówkom. Odbyły się także praktyczne zajęcia, podczas których edukatorzy mogli poznać metodykę i działania w modelu STEM. W rezultacie zostali przygotowani do samodzielnego prowadzenia zajęć dla dzieci, młodzieży, dorosłych oraz dla rodzin.
„Nasz kluczowy program, który prowadzimy od kilku lat, zgromadził wyjątkową społeczność wokół edukacji STEM. Oprócz warsztatów dla dzieci prowadzimy także zajęcia dla nauczycieli i edukatorów, dzięki którym mogli dowiedzieć się m.in., jak wykorzystać metodę SCRUM oraz nowe technologie w nauce” – mówi Blanka Fijołek, CEE PR & Community Manager w Amazon. I dodaje: „Cieszymy się, że razem z Cyfrowym Dialogiem oraz Fundacją Widzialni możemy tworzyć różnorodne i wyjątkowe doświadczenia edukacyjne dla dzieci, młodzieży oraz nauczycieli”.
Inkluzywne nauczanie w ramach STEM Kindlotek
Program zakłada także kształcenie inkluzywne i wyrównanie szans edukacyjnych wszystkich uczniów. Podczas ubiegłego roku szkolnego przeprowadzone zostały także zajęcia online dla dzieci niesłyszących i niedosłyszących we współpracy z Fundacją Widzialni. Podczas comiesięcznych spotkań uczestnicy zgłębiali tajniki programowania w Scratchu. Lekcje były prowadzone na żywo i tłumaczone symultanicznie na język migowy.
„W czasie pandemii wiele dzieci ma ograniczony dostęp do pełnej edukacji, zwłaszcza dzieci z niepełnosprawnościami. STEM Kindloteka jest doskonałym przykładem integracji cyfrowej dzieci z wadami słuchu. Zajęcia uczą dzieci kreatywności, logicznego myślenia i rozwiązywania problemów. W ciągu roku programowanie dla dzieci to idealne przygotowanie do życia i prosperowania w świecie pełnym technologii” – tłumaczy Artur Marcinkowski, Przewodniczący Rady Fundacji Widzialni.
„Przygotowanie i prowadzenie zajęć online przeznaczonych dla dzieci niesłyszących to coś zupełnie innego niż robiłem do tej pory. Kreatywne pomysły uczestników oraz szybkość rozwiązywania różnorodnych zadań były często zaskakujące i dawały sporo satysfakcji. Na pewno ważnym elementem naszych spotkań było poczucie humoru, życzliwy uśmiech oraz utrzymywanie kontaktu poprzez możliwość aktywnego uczestnictwa w czacie wydarzeń” – wyjaśnia Krzysztof Jaworski, trener Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.
Wszystkie materiały z przeprowadzonych zajęć dostępne są na kanale Youtube: Amazon Polska. Dostępnych jest tam ponad 200 nagrań o zróżnicowanej tematyce, które zostały wyświetlone ponad 2 300 000 razy.
Amazon STEM Kindloteka oraz Cyfrowy Dialog szykują kolejne działania i warsztaty, o których będą informować na początku nadchodzącego roku szkolnego.