Kindloteka, nasz projekt wspierający rozwój kompetencji STEM oraz czytelnictwo, to przestrzenie w szkołach, domach kultury czy bibliotekach publicznych, działające w ponad 90 lokalizacjach w Polsce, Czechach i Słowacji. Jako Amazon staramy się stale rozwijać inicjatywy edukacyjne i wspierać rozwijanie kompetencji. Tym bardziej się cieszymy, że w dniach 15-16 listopada mogliśmy spotkać się na „Kindlotekowisku” – pierwszym zlocie dla koordynatorów i koordynatorek programu w Polsce.

Kindloteka STEM od lat stanowi sztandarowy program edukacyjny Amazon realizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog. Szczególną rolę w tej inicjatywie, wymagającej zaangażowania i współpracy, pełnią koordynatorki i koordynatorzy, którzy jako pierwsi mają kontakt z osobami odwiedzającymi placówki. Bardzo cieszę się, że mogliśmy się z nimi spotkać podczas pierwszego Ogólnopolskiego Zlotu Kindlotek. Wierzę, że wspaniała atmosfera, warsztaty i dyskusje pełne energii i inspiracji zaowocują nowymi działaniami na rzecz popularyzacji edukacji STEM, czytelnictwa oraz zdobywania wiedzy i kompetencji przyszłości w całej Polsce – mówi Barbara Krystosiak, managerka ds. projektów społecznych Amazon w Europie Środkowo-Wschodniej.

Integracja była ważnym aspektem spotkania, ale był to przede wszystkim czas intensywnego rozwoju, zapoznania się z nowym sprzętem edukacyjnym, który w ostatnim czasie trafił do Kindlotek oraz wymiany doświadczeń. Dzięki warsztatom z Agnieszką Chomicką-Bosy, nauczycielką i trenerką kompetencji cyfrowych, nasi koordynatorzy i koordynatorki poznali tajemnice MakeyMakey i zobaczyli, co można wyczarować z kartonu, np.  wieże oraz latające rakiety, o czym mieli okazję przekonać się osobiście. Porozmawialiśmy też o kreatywności – jak o nią dbać oraz rozwijać.

„Wszystkie zajęcia były przemyślane, ciekawe i bardzo przydatne. Wymiana doświadczeń, dzielenie się dobrymi praktykami, a szczególnie open space – strzał w dziesiątkę!”

„Pozytywnie oceniam spotkanie z innymi Kindlotekowiczami i wspólną wymianę doświadczeń. Spotkania były ciekawe, pełne nowych informacji lub świeżego spojrzenia na to, co już znamy” – to tylko kilka z opinii uczestniczek i uczestników Kindlotekowiska.

Co jeszcze wzięliśmy na warsztat? Komunikację! Uczestnicy i uczestniczki dowiedzieli się, jak skutecznie dzielić się tym, co tworzą w Kindlotece, z różnymi grupami docelowymi, z którymi pracują: dziećmi, rodzicami czy innymi edukatorami. Na koniec pierwszego dnia, podczas wystąpień w formule TEDx, część edukatorek podzieliła się dobrymi praktykami z Kindlotek – co u nich sprawdza się najlepiej? Jak zaangażować swoich uczniów do poszerzania ich wiedzy na temat STEM? Jak wykorzystać nowe technologie nie tylko w przedmiotach ścisłych, ale na przykład na lekcji języka polskiego czy angielskiego?

W ramach wieczornej integracji zaprosiliśmy Kindlotekowców i Kindlotekowiczki do udziału w spotkaniu z teatrem improwizowanym „Poławiacze Pereł Improv Teart”. Pozornie tylko rozrywkowy czas był też okazją do przekraczania swoich granic, podpatrywania różnych sposobów na przełamywanie lodów w grupie, która się nie zna i tworzenia wspólnych opowieści.

Drugiego dnia metodą open space (otwartej przestrzeni), która ma za zadanie zachęcić wszystkich biorących udział w dyskusji do bezpośredniego dialogu, przeprowadziliśmy kolejną turę warsztatów. Jak wprowadzić tę metodę w szkole? Czy to możliwe?

Metoda Open Space Technology zakłada, że to, jak będzie wyglądał program spotkania, zależy od jego uczestników i uczestniczek. Z pewną obawą wybrałyśmy ten sposób działania z jednoczesnym przekonaniem, że to najlepszy sposób na zebranie potrzeb koordynatorów i koordynatorek i wyjście im naprzeciw. Z ogromną radością przyglądałyśmy się pojawiającym się tematom, jak na przykład współpraca między Kindlotekami STEM w szkole średniej czy wykorzystanie maty edukacyjnej. Jeszcze więcej satysfakcji przyniosło przysłuchiwanie się wymianie myśli i doświadczeń pomiędzy uczestnikami i uczestniczkami. Nie mogę się doczekać wdrożeń naszych pomysłów w życie w trakcie dalszych prac Kindlotek – mówi Barbara Krywoszejew, wiceprezeska Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog.

To były dwa intensywne dni budowania relacji, nawiązywania współpracy i zdobywania nowych umiejętności. Mamy nadzieję, że koordynatorzy i koordynatorki wyjechali z Kindlotekowiska napełnieni inspiracjami oraz z nowymi umiejętnościami i znajomościami! W końcu to dzięki ich zaangażowaniu i pracy w terenie Kindloteki tętnią życiem i zachęcają młodzież do rozwoju, poznawania nowych technologii i zdobywania wiedzy.