„Czytanie jest dla umysłu tym, czym gimnastyka dla ciała.” – Richard Steele

23 kwietnia – Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich organizowane jest przez UNESCO w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich. Święto wywodzi się z Katalonii, gdzie 23 kwietnia, w dniu Św. Jerzego, obdarowywano kobiety czerwonymi różami, mającymi symbolizować krew smoka pokonanego przez świętego. Z czasem kobiety zaczęły jednak odwzajemniać się mężczyznom podarunkami z książek i w 1930 r. 23 kwietnia stał się oficjalnie Dniem Książki w całej Hiszpanii.

Celebrujmy to święto, przygotujmy dla dzieci coś specjalnego

Jak uczcić Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich? Przedstawiamy pomysły idealne do stosowania w klasie.

Fundacja Zaczytani.org stworzyła publikacje edukacyjne, dzięki którym nauczysz postaw, kompetencji i dasz narzędzia, które odpowiadają na dany problem społeczny.

Publikacje zawierają tylko bajki psychoedukacyjne i relaksacyjne. Trzeci rodzaj bajek bajkoterapeutycznych, czyli terapeutyczne zostawiamy tylko dla psychoterapeutów. Zaczytani.org org każdorazowo zbierają grono ekspertów: pisarzy, ilustratorów, specjalistów od bajkoterapii, psychologów, ekspertów z danej dziedziny, partnerów społecznych i biznesowych oraz ambasadorów.

Wychodząc z założenia, że uczenie dzieci odpowiednich postaw jest niemożliwe bez wcześniejszej edukacji rodziców i opiekunów, dlatego  publikacje składają się z trzech części:

Pierwsza z nich, bajka, opowiada historię dotykającą wybranego problemu społecznego.

Druga, część merytoryczna, pozwala opiekunowi zapoznać się z procesem bajkoterapii oraz zawiera zestaw gotowych scenariuszy do poprowadzenia zajęć bajkoterapeutycznych.

Trzecia, artykuł ekspercki, stanowi opracowanie danego problemu społecznego. Zawiera wiedzę dla dorosłych wzbogaconą o słownik pojęć i praktyczne przykłady, które pomogą przekazać najmłodszym ważne dla nas wartości

Podsumowując. publikacje zawierają:

  • bajkę
  • scenariusz  do przeprowadzenia 45 minutowych dla nauczycieli
  • wstęp do bajkoterapii
  • materiał ekspercki

Bajki od Zaczytani.org

Wybierz, czego chcesz nauczyć dzieci w święto książki. Szczególnie polecamy bajki stworzone przez Fundację Zaczytani.org we współpracy z Amazon:

  • „Leśna Paczka” – bajka, w której zwracamy uwagę na problem osamotnienia wśród dzieci, które coraz częściej towarzyszy im w relacjach z rodzicami i rówieśnikami.  Jest on również jedną z  głównych przyczyn kryzysu psychicznego. Wzrastanie w zdrowych relacjach to swoista szczepionka odporności dla dzieci i wyposażenie ich w poczucie własnej wartości .Dowiecie się jak wesprzeć siebie i dzieci w  budowaniu zdrowych  i karmiących  relacji z poszanowaniem własnych i cudzych granic, rozwijaniu dojrzałej empatii,  umiejętności  współpracy i radzeniu sobie z napięciami w relacjach oraz powracaniu do relacji po krótkotrwałym konflikcie.

www.lesnapaczka.zaczytani.org

  •  „Teraz mówi Tosia” – bajka, której celem jest pokazanie, że dziewczynki (kobiety) mogą pełnić funkcje przywódcze, być liderkami, przejmować inicjatywę:

https://tosia.zaczytani.org/

  • „Dobre rady na odpady” – bajka, której celem jest promowanie idei niemarnowania żywności poprzez przedstawienie prostych sposobów, które pozwolą dzieciom wywierać realny wpływ na ilość marnowanego jedzenia w domu.

https://dobreradynaodpady.zaczytani.org/

  • „Najlepszy przyjaciel” i „Gdzie jest Kuki” – bajki polsko-ukraińskie, których celem jest pomóc najmłodszym lepiej się nawzajem rozumieć oraz porzucić powtarzane uprzedzenia i stereotypy:

https://bajkipolskoukrainskie.zaczytani.org/

  • „Góry nadziei” – bajka edukacyjna dla dzieci zmagających się z chorobą, której celem jest pomoc w przejściu tego trudnego okresu oraz zrozumieniu etapów procesu rekonwalescencji i konsekwencji, jakie niesie za sobą walka o zdrowie:

https://gorynadziei.zaczytani.org/

  • „Pieniądze nie rosną na drzewach” – bajka, której celem jest promowanie przedsiębiorczych postaw wśród najmłodszych:

https://pieniadzenierosnanadrzewach.zaczytani.org/

  • „Kosmos i malina” – bajka edukacyjna inspirująca dziewczynki do zainteresowania się światem nowych technologii i budująca ich pewność siebie, jej celem jest zachęcenie ich do obejmowania ról przywódczych w branżach IT:

https://kosmosimalina.zaczytani.org/

  • „Magiczny dom” – bajka edukacyjna wspierająca rozwój emocjonalny dziecka, jej celem jest pokazanie dzieciom i ich rodzicom dlaczego inteligencja emocjonalna jest tak ważna:

https://magicznydom.zaczytani.org/

  • „Jak grają najlepsi” – bajka, która rzuca światło na codzienne wyzwania dzieci z niepełnosprawnościami. „Jak grają najlepsi” to niezwykła opowieść, dedykowana dzieciom w wieku 7–9 lat. Jej celem jest podnoszenie świadomości dotyczącej potrzeby włączania osób z niepełnosprawnościami do świata sportu. Bajka nie tylko inspiruje do aktywności fizycznej, lecz także skłania najmłodszych do refleksji nad różnorodnością i akceptacją.

Bajka dla zaczytanych

  • „Pożyteczna przygoda” – bajka wspierająca dzieci w budowaniu zdrowej relacji z jedzeniem oraz edukująca w zakresie identyfikowania i nazywania podstawowych emocji. Bajką odpowiadamy na problem społeczny jakim jest brak zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci. Książka wzbogacona jest o materiał merytoryczny kierowany do rodziców i nauczycieli, który ułatwi pracę z tekstem i podpowie jak w praktyczny sposób rozmawiać z dziećmi o uważności w jedzeniu.

www.pozytecznaprzygoda.zaczytani.org

  • „Jak Pola i Kuba królewski Kraków od smogu uratowali” to bajka przeznaczona dla dzieci w wieku 7–9 lat, której cele to zaznajomienie najmłodszych z kulturą polską i Krakowem, wspieranie ich w nauce języka polskiego oraz edukacja w zakresie identyfikowania i nazywania podstawowych emocji.

www.jakpolaikubakrolewskikrakowodsmoguuratowali.zaczytani.org 

Karty Literackie, czyli wyzwania czytelnicze

W ramach projektu „Zdolni Odkrywyc”, Cyfrowy Dialog przygotował dla Was również karty promujące czytelnictwo – zachęcamy w nich do działania z dostępnymi na wolnych licencjach utworach. Karty angażują dzieci do samodzielnego działania – projektowania własnych okładek, odkrywania tajemnic fontów i zabawy ze słowami. Karty wykorzystują metodę STEM – stawiają przez dzieciakami wyzwania w postaci eksperymentów, zachęcają do zadawania pytań i szukania odpowiedzi.

Karty przygotowano z myślą o dwóch grupach wiekowych: uczniach i uczennicach klas 1-3 oraz klas 4-6.

Karty dla dzieci z klas 1-3

Karty dla klas 4-6